Hyundai i30 N dan Veloster N bukan dibuat sembarangan, di belakangnya ialah Albert Biermann yang merupakan bekas ketua di BMW M.
Selepas i30 N dan Veloster N, Hyundai keluarkan pula i30 N Fastback untuk pelanggan yang mahukan ruang lebih besar.
Namun tidak semua pelanggan mahukan kuasa, ada yang lebih selesa dengan penampilan sporty dan untuk itu Hyundai mengeluarkan siri N Line untuk i 30 dan i 30 Fastback.
Persamaan di antara kedua-dua model ini ialah ia berada dalam segmen kereta penumpang. Habis, bagaimana dengan pelanggan yang lain citarasanya?
Hyundai memberikan jawapan tersebut melalui pengenalan baharu SUV Tucson N Line.
Penawaran ini adalah sesuatu yang logikal memandangkan pelanggan hari ini semakin meminati SUV dan varian sporty turut ditawarkan pesaing seperti Volkswagen Tiguan R Line.
Tucson sebenarnya adalah model terlaris Hyundai di Eropah dan penawaran baharu ini menambah sedikit perisa untuk pilihan pelanggan.
Berikut ialah ciri-ciri pada Hyundai Tucson N Line:
- Direka, diuji dan dipasang di Eropah
- Ditawarkan dalam tiga varian nadi kuasa dengan pacuan 2WD dan 4WD
- Enjin terdiri daripada 2.0 liter CRDi 48V diesel mild hybrid 185 PS, 1.6 liter T-GDI 177 PS dan enjin baharu 1.6 liter CRDi 48V mild hybrid 136 PS
- Stereng berkuasa kawalan motor (MDPS) ditala semula untuk pemanduan sporty. Perubahan pada perisian menjadikan rasa yang lebih 'direct' dan linear
- Spring suspensi kini lebih tegar iaitu sebanyak 5 peratus pada bahagian depan dan 8 peratus pada bahagian belakang
- Bamper depan dengan gril bercorak baharu dan bingkai berwarna hitam kilat
- Lampu depan berwarna gelap, bingkai cermin pintu dan cermin sisi berwarna hitam
- Bahagian dalam dilengkapi kerusi sport N dengan kombinasi balutan kulit dan suede serta kemasan sulaman merah pada stereng dan kerusi
- Pedal minyak dan brek daripada aluminium dan tombol gear balutan kulit dengan kemasan merah dan logo N
Hyundai Tucson N Line ini sama seperti i30 N Line dan i30 Fastback N Line hanya ditawarkan untuk pelanggan di Eropah. Tidak dapat dipastikan sama ada ia bakal ditawarkan di pasaran tempatan.
Dengan citarasa pelanggan tempatan yang mahukan sesuatu yang berbeza dan sporty untuk kenderaan mereka, model N Line dilihat dapat menarik perhatian selain daripada meningkatkan lagi imej Hyundai di mata pengguna.
Dalam konteks ini nampaknya KIA lebih memahami apabila memperkenalkan Stinger dan Picanto GT-Line.
Penulis: Muhammad Md Tajudin