Ia kerana insentif dan stesen pengecasan yang meluas telah mempengaruhi lebih ramai pelanggan, tambah Moody’s.
Kadar penggunaan NEV di China telah mencapai 31.6 peratus pada 2023, lonjakan eksponen daripada 1.3 peratus pada 2015.
Itu telah melepasi sasaran Beijing sebanyak 20 peratus menjelang 2025 apabila kerajaan mengumumkan rancangan pembangunan jangka panjangnya pada 2020.
NEV terdiri daripada kereta elektrik tulen, jenis hibrid plug-in dan kereta berkuasa sel bahan api hidrogen serta China mempunyai pasaran automotif dan kereta elektrik terbesar di dunia.
Pegawai kanan kredit, Gerwin Ho menyatakan, “Anggaran kami disokong oleh permintaan domestik yang semakin meningkat untuk NEV dan pelaburan dalam mengecas infrastruktur”
Ramalan Moody’s kurang yakin berbanding anggaran UBS Group pada 2021.
Bank pelaburan Switzerland itu telah mengunjurkan bahawa tiga daripada setiap lima kenderaan baharu yang dijual di pasaran domestik China akan dikuasakan oleh bateri menjelang 2030.
Walaupun pertumbuhan jualan menghadapi cabaran tahun ini, industri kereta kekal sebagai titik terang dalam momentum pertumbuhan negara yang semakin pudar.
Pengeluar dari BYD hingga Li Auto, Xpeng dan Tesla menghadapi persaingan sengit sesama mereka di tengah-tengah perang harga.
Moody’s menjangkakan industri menyumbang 4.5 hingga 5 peratus daripada keluaran dalam negara kasar nominal China pada 2030, mengimbangi kawasan ekonomi yang lebih lemah seperti sektor hartanah.
Laporan penuh di South China Morning Post