Dibangunkan oleh Peugeot Sport, trenkuasa baharu ini terdiri daripada enjin bentangan V6 2.6 liter dengan induksi paksaan turbo berkembar berkuasa 680 hp dan dibantu motor elektrik pada gandar hadapan berkuasa 272 hp.
Kuasa gandingan antara kedua-dua sumber ini membolehkan jentera Peugeot menghamburkan angka output setinggi 952 kuasa kuda!
Disebabkan regulasi, angka output keseluruhan hanya dihadkan kepada 680 kuasa kuda sahaja dimana dalam kebanyakan masa, kuasa enjin akan dihadkan kepada 405 hp.
Namun sekiranya kuasa daripada bateri sudah kehabisan dan motor elektrik tidak lagi berfungsi, kuasa enjin akan dikembalikan kepada asal.
Selain daripada itu, motor elektrik yang disebutkan itu tadi hanya boleh beroperasi dalam laluan pit sahaja, dan pada kelajuan melebihi 120 km/j.
Ini bermakna, jentera Hypercar Le Mans ini akan menggunakan konfigurasi pacuan roda belakang sahaja pada selekoh berkelajuan rendah, dan bertukar kepada pacuan semua roda pada seksyen jalan lurus dan selekoh berkelajuan tinggi.
Pengurusan agihan kuasa yang sangat kompleks ini akan turut dipantau dan dikawal secara elektronik menerusi komputer, di mana data-data ini akan dihantar kepada FIA untuk memastikan ia kekal mematuhi regulasi yang telah ditetapkan.
Peugeot telah bekerjasama dengan Total bukan sahaja untuk aspek pembangunan komponen dalaman dan pelincir, malah di dalam aspek pembangunan pek bateri.