Daimler Motorized Vehicle 1899 boleh dikatakan sebagai nenek moyang kepada Sprinter masa kini, ianya diperkenalkan selepas Karl Benz menghasilkan Benz Patent-Motorwahen.
Walaupun tidak mempunyai sebarang perlindungan dan ciri keselamatan, namun ianya memperkenalkan pelbagai teknologi baharu pada zamannya.
Daimler Motorized Vehicle menggunakan radiator tiub, yang telah dicipta oleh Wilhelm Maybach. Komponen tersebut memberikan penyejukan enjin lebih baik dan memberikan peningkatan prestasi, yang membolehkan kenderaan untuk mengangkut muatan orang dan kargo.
Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) merupkan van pertama yang direka untuk menampung berat muatan sehingga 500 kg, ianya dikuasakan enjin 1.5 liter 2 silinder menghasilkan 5.6 HP.
Generasi seterusnya dinaik taraf dengan enjin 2 silinder menghasilkan 4 HP hingga 8 HP dan enjin 4 silinder menghasilkan 6 HP hingga 12 HP yang menampung berat muatan antara 800 kg hingga 3200 kg.