Dalam satu laporan terbaharu daripada Reuters, Ketua Pegawai Kewangan Daimler AG Harald Wilhelm memberitahu pelabur walaupun masalah tersebut dijangka berlanjutan hingga tahun 2022, ia tidak akan meninggalkan kesan yang ketara berbanding tahun ini.
Sama seperti pengeluar lain, Daimler juga turut mengehadkan angka produksi untuk tahun ini, memaksa pengeluar Jerman itu memfokuskan kepada model-model yang mendatangkan margin yang lebih tinggi.
Krisis kekurangan cip ini adalah berikutan peningkatan permintaan terhadap kenderaan dalam tempoh pemulihan ekonomi global daripada pandemik COVID-19.
Beberapa pengeluar mengambil langkah selamat dengan tidak menyertakan ciri-ciri tertentu pada model kenderaan mereka.
Seperti contoh, General Motors menyatakan sesetengah trak pikap tidak akan didatangkan dengan modul pengurusan bahan api dan ia mampu memberikan kesan yang buruk terhadap kadar penggunaan bahan api model tersebut.
Sumber: Reuters