Bagaimana Cabin Awareness berfungsi?
Pengesanan penumpang dibuat melalui sensor radar pengimejan 4D yang dipasang pada pelapik bumbung (headliner) kereta dan boleh mengesan penumpang walaupun selepas pemandu keluar.
Kecanggihan teknologi Cabin Awareness ini terserlah apabila ia mampu mengesan pergerakan mikro seperti denyutan nadi, pergerakan dan pernafasan penumpang merentasi tiga baris kerusi, ruang kargo dan kaki.
Ianya juga boleh mengelaskan penumpang mengikut saiz, postur dan kedudukan.
Lebih canggih apabila turut mampu pengesan penumpang walaupun di dalam selimut!
Peringkat amaran termasuk hon!
Sistem Cabin Awareness mengeluarkan pelbagai jenis peringatan kepada pemandu dan menariknya termasuk individu yang lalu berhampiran supaya memeriksa bahagian belakang kereta sekiranya penumpang dikesan.
Pertama sekali lampu isyarat amaran pada meter dihidupkan dan disusuli hon dan nyalaan lampu isyarat kecemasan.
Selepas amaran awal tersebut, pemandu diperingatkan melalui makluman telefon pintar dari aplikasi Toyota dan juga pesanan teks.
Sekiranya diprogramkan, sistem Cabin Awareness boleh menghantar peringatan melalui peranti rumah pintar atau menghantar pesanan teks ke nombor kecemasan.
Lagi ciri lain ialah sistem bantuan kecemasan Toyota Safety Connect menghubungi pihak keselamatan melalui fungsi SOS kenderaan.
Dalam proses pengujian
Teknologi canggih ini sedang diuji dengan rakan kerjasama Toyota iaitu May Mobility.
Syarikat kenderaan autonomi itu melakukan ujian menggunakan Toyota Sienna AutonoMaaS (Autonomous Mobility as a Service) di ibu pejabatnya di Michigan.
Tidak lama lagi, ianya akan diuji melalui penggunaan awam AV (automated vehicles) di Arlington, Texas dan Ann Arbor, Michigan.
Lahir daripada program Hackathon dan teknologi angkasa
Idea Cabin Awareness ini asalnya dari program Toyota Connected Hackathon pada tahun 2019 dan diangkat lebih tinggi sehingga sekarang.
Ilhamnya pula datang dari teknologi radar gelombang mikro yang dicipta oleh Jet Propulsion Laboratory NASA dalam misi menyelamat gempa bumi di Nepal pada tahun 2015.
Pada masa itu, para jurutera NASA dan penyelamat berupaya mengesan pernafasan dan degupan jantung manusia di bawah runtuhan lebih daripada 30 kaki.
Kaedah tersebut membolehkan pasukan penyelamat tahu lokasi lubang yang perlu dikorek.
Penulis: Muhammad Md Tajudin