Faktor-faktor tersebut mengikut urutan keutamaan adalah:
i. khidmat nasihat pengedar (26 peratus)
ii. kemudahan di tempat jualan (21 peratus)
iii. proses penghantaran (20 peratus)
iv. kelengkapan kertas kerja (17 peratus)
v. kelancaran rundingan (13 peratus)
vi. laman sesawang pengedar (4 peratus)
Kaji selidik ini berdasarkan maklum balas daripada 2,045 pemilik kenderaan baharu, yang membeli kenderaan mereka di antara Julai 2018 sehingga Julai 2019 dan dilaksanakan dari Januari hingga September 2019.
Kaji selidik ini juga merangkumi Net Promoter Score® (NPS)[1] yang mengukur kecenderungan pelanggan untuk mengesyorkan jenama kenderaan kepada kenalan mereka pada skala 0-10.
J.D. Power adalah sebuah peneraju global dalam bidang pandangan dalaman pelanggan, perkhidmatan perundingan dan, data dan analisis.